Kjøp smartere når du stifter familie

 

Det finnes ikke én småbarnsfamilie som ikke har blitt plutselig overrasket over hvor mye et nytt menneske faktisk trenger av ting, ofte dyre ting, for å få de beste forutsetningene i de første årene. Vi kan gjerne le litt av de som bruker vanvittige summer på å kjøpe luksusutstyr til barn, som kun kan bli brukt noen få år, men alt det virkelig nødvendige en småbarnsfamilie trenger blir en ganske drøy sum når det er lagt sammen også. Og når det kommer til barnets velvære er det lett å tenke at man kanskje ikke burde prøve å spare.

Vet du allerede hva du trenger og ikke trenger, er det mye penger å spare på å handle på internett. De aller fleste engangsinnkjøpene en familie trenger, som hvitevarer, barneseng og barnevogn, kan kjøpes med fantastiske rabattkoder til nettbutikker som CDON. Men valg av hva man skal kjøpe er et like stort problem for mange familier som venter spent på et nytt medlem, og her kan internett være like forvirrende som det kan Checking price of item in supermarket aislevære hjelpsomt.

Argumentet om at barnets velvære ikke har noen prislapp er nettopp et argument mange merker bruker for å selge produktene sine. Etikken rundt dette er under stadig diskusjon, men resultatet av både etisk og uetisk reklame er allikevel at foreldre blir usikre på hvilke produkter som er best for dem. Et godt, men ekstremt, eksempel på dette er Nestlés tidligere reklamekampanjer rettet mot fattige land: Melk på flaske (fra Nestlé) ble markedsført hardt på 70 og 80-tallet for å erstatte morsmelk, som vi det jo er stort sett universal enighet om at er det beste for barnet. Utslaget av denne kampanjen kan fremdeles merkes.

Miljøhensyn er også viktig for mange moderne småbarnsfamilier, og tøybleier er gjerne det første grepet disse tar for å unngå unødvendig belastning av miljøet. Dette er under diskusjon av mange, som du kan se i artikkelen. Hvorvidt disse er bedre for barnet er stort sett nøytralt – det blir omtrent det samme, ungen vil bæsje på seg allikevel.

Det viktigste i dagens nettlandskap er å utvise god kildekritikk når du velger hva du skal kjøpe.

Leave a Reply